PDA

View Full Version : Gratis reizen met de anonieme OV-Chipkaart

Fatalfelix
25-01-2011, 22:30
Zag zojuist een artikel op Nieuwsuur dat ging over de gekraakte OV-chipkaart. Het blijkt mogelijk te zijn met eenvoudig te downloaden programmaatjes om de anonieme kaart te voorzien van virtueel geld. Was al nooit zo'n fan van de OV-kaart, maar moest er toch wel om lachen dat het systeem nu best wel verkloot is :D. De laatste keer dat het gebeurde was in 2008, maar toen was de kaart nog niet ingevoerd. Nu zit de kaart al in het systeem en kan jan en alleman het trucje toepassen.

De reactie van de maatschappij die verantwoordelijk is voor de kaart was overigens ook duidelijk. De betreffende persoon bleef maar door hameren dat het niet mag blablabal, maar op vragen of deze manier van fraude achterhaald kan worden kwam maar geen antwoord. Oftewel, er is niks tegen te doen totdat al die kaarten het systeem weer uit zijn. Er zijn hedendaags 3.000.000 van deze anonieme kaarten in omloop, ben benieuwd hoeveel geld deze crack gaat kosten.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/tech/2010/11/handleiding_ovchipkaart_hacken.html

http://www.powned.tv/nieuws/politiek/2011/01/ovchipkaart_kraken_doodeenvoud.html

Linchen Gold
25-01-2011, 22:59
Ik zei het al direct: waarom iets veranderen als het prima werkt? Nou komen er vast en zeker van die CC'ers (namen noem ik niet; hoewel iedereen denk ik wel weet wie ik bedoel :D) die daar mij weer op gaan aanspreken als "ja vroeger werkte paard en wagen ook prima, dus waarom een auto?". Ik ben natuurlijk wel voor vooruitgang, maar ik voel mij steeds minder mens en steeds meer robot. Gooi d'r een muntje in en ik werk.

dj double b
26-01-2011, 00:08
Aardig bizar, hoewel het te verwachten viel. Het is dat het kabinet dat de beslissingen omtrent deze kaart al gevallen is, anders was het nu het juiste moment. 1 miljard euro heeft dit gedonder gekost, 1 miljard! Echt een grote schrale bende is het.

En ik denk dat iedereen die hier over na had gedacht dit al wel aan had zien komen. Behalve sommige politici misschien en die verrekte mongols bij dat bedrijf die dit heeft uitgevoerd. Echt bizar. Zulke mensen zouden nimmer meer iets met gemeenschapsgeld mogen doen.

fvtende
26-01-2011, 01:03
Alexander Klopping zat bij DWDD en die formuleerde het opzich wel heel mooi.

Ten eerste moet duidelijk zijn dat wat er ook was bedacht en wat nu ook maar gaat worden bedacht...ooit wordt het gekraakt.
Ten tweede moet de overheid eens een keer contact zoeken met de wizkids en zet wat mij betreft een prijs op voor de persoon die het eerste dat ding kraakt. Dan gaat die ermee naar de overheidsinstelling zodat dat gat kan worden gedicht wat is gevonden.

Fatalfelix
26-01-2011, 10:17
Dat is misschien een goede oplossing, al blijf je het probleem houden dat telkens alle kaarten/readers/palen terug moeten om de chips weer te vervangen. Wat dat betreft ben ik het toch eens met het oude systeem van LG. Volgens mij waren daar vrij weinig problemen mee, en ik heb eerlijk gezegd ook nooit echt ingezien waarom er ineens zoiets nieuws moest komen. Wat betreft de kosten. Double B noemde al een miljard, maar uit diverse bronnen kwam naar voren dat het zelfs om 3 miljard gaat :|. Daar hadden ze in mijn ogen wel wat beter mee kunnen doen.

dj double b
26-01-2011, 12:39
Volgens mij waren daar vrij weinig problemen mee, en ik heb eerlijk gezegd ook nooit echt ingezien waarom er ineens zoiets nieuws moest komen.

Met het nieuwe systeem kunnen ze jou volgen.

dj double b
26-01-2011, 12:49
Ow ja, en ik kan echt niet wachten tot ik een auto heb. Schijt ov.

En een eigen eiland. Schijt overheid.

Fatalfelix
26-01-2011, 15:47
De regio Zuid-Holland negeert de feiten weer volkomen door de invoering van de chipkaart gewoon door te zetten op 3 februari. Echt weer zo'n politieke beslissing dit...

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=109070.0;attach=84 914;image