View Full Version : [Trance] Scifire - Strangeness
Lang niks meer gepost hier, zal weer eens op gaan letten ook. Bij deze nieuwe van mijn hand, ben benieuwd!
http://soundcloud.com/scifire/scifire-strangeness-original
Mocht die SCPL het weer niet doen zie dan http://soundcloud.com/scifire/scifire-strangeness-original
Gemaakt in Cubase Studio 5 (moet nog eens upgraden), Sylenth1, Nexus en nog wat andere meuk, voor de afmix zwaar
geleund op de net aangeschafte UAD-2 met Manley Massive Passive en Fatso Sr. (monstertjes zijn dat).
The Green Link
02-05-2011, 21:51
Ah, nieuwe tracks hier, altijd goed!
Kleine effectjes hier en daar zijn goed gedaan. Kick zou wat mij betreft nog wat dieper mogen.
Qua sounds is het niet echt vernieuwend ofzo (verre van dat zelfs), maar dat deert me niet. Echt van die 2004-trance die ik toen heel vet vond (nofi ;-)). Die ietwat trage en enorm brede clap vind ik ook wel aardig. De lead is wel een beetje aan de dunne kant, melodieus niet verkeerd maar wel erg op safe allemaal. Mix zit ook redelijk dicht met geluid, zeker na de climax.
Verder gewoon lekker wegluisterplaatje.
Bedankt! Kan wel wat met je feedback. Wat die mix die dicht zit betreft, is dat een goed iets of mis je daardoor dynamiek?
Kan me wel redelijk achter het eerdere commentaar scharen. Persoonlijk zou de melodie denk ik wat dikker maken met name door het geluid te detunen (gewoon wat instellingen proberen tot het lekker klinkt)
Mijn indruk mist dat gevoel van overweldiging. Vooral doordat de kick en de bassline niet een solide basis vormen. Dit kan je al oplossen door de bassline meer laag te geven. Ook is deze nog erg statisch, probeer dit op te lossen door te spelen met de velocity. Zorg dat deze samen met de kick lekker rollend wordt.
Aan je arrangement moet je helaas nog veel sleutelen.
- Je laat het arpje nu heel de tijd doorlopen. Doordat je dit doet, klinkt de melodie al niet meer speciaal, immers, ik luister al enkele minuten naar hetzelfde melodietje. Daarnaast vind ik de melodie op zichzelf niet sterk genoeg om te blijven boeien.
- De break bouwt heel geleidelijk op en af. Dat is niet de meest interessante manier om met je breaks om te gaan.
Wat betreft de dichte mix:
Richt je eerst op die kick en bassline. Zorg dat deze direct, helder en warm samen worden. Verwissel dof hier niet met warm. Je sublaag en je laag moeten dus in een aangename verhouding vallen.
Zodra je basis lekker warm klinkt, pak je probleem 2 aan. En dat is het overmatige hoog op alle geluiden. Het maakt je sound zo verschrikkelijk dun. Er bestaat nog een heel gebied tussen de 800 en de 6000 hz waar je een hoop leuke dingen kan doen.
Maak grote volumeverschillen door met automations te werken. Dit maakt een track heel snel een heel stuk dynamischer. Luister maar eens hoe dit in popliedjes is toegepast.
.......
Maak grote volumeverschillen door met automations te werken. Dit maakt een track heel snel een heel stuk dynamischer. Luister maar eens hoe dit in popliedjes is toegepast.
....is een dikke gouden tip !
ff toelichten:
Intro: ingetogen beginnen, spanning opbouwen --> volume langzaam omhoog (automation)
In een break schroef je het volume weer terug, of wek de ilusie .....door een stil moment met alleen een zweverige pad je break te beginnen.
tegen het einde van je break, waar je dus weer instrumenten en sounds hebt toegevoegd gaat ook je volume omhoog, wel spaarzaam!!!
Vervolgens ga je knallen na je break, de CLIMAX, en daar kan je alles (in verhouding ) tegen -1.0 dB laten knallen.
overigens zijn dit wat voorbeelden voor volume, maar geld in principe voor alle automation.
- freq. cut-off filter
- release.
- delay.
ingetogen: draai terug die knoppen!
opbouwen: draai open die knoppen!
Kallen: VOLUIT !
Anyway, en beetje stoeien hiermee en het komt helemaal goed ;)
Dank heren, ik neem het allemaal mee. Wat dat hoog en laag betreft wat Dave opmerkte, dat snap ik goed; ik vind het nog behoorlijk lastig om wat dat betreft gebalanceerde mixen te maken. Met name het maken en mixen van een kick blijft lastig, soms vraag ik me af of ik dingen ueberhaupt wel goed hoor wat dat betreft. Naar mijn oren klinkt het dan met de bass als een geheel terwijl er toch het een en ander op aan te merken valt - waarvoor nogmaals dank. Trouwens, wat dat betreft vraag ik me af of mijn eindprocessing de boel nou beter of slechter maakt - soms heb ik het idee dat het er niet beter op wordt (wel luider, maarja, dat maakt het niet per se fijner om naar te luisteren). Anyway, we prutsen rustig verder.
Het is moeilijk voor ons om te bepalen of jouw eindprocessing de boel beter of slechter maakt aangezien wij alleen de bovenstaande versie hebben.
Altijd ook op verschillende systemen luisteren, alleen op die manier krijg je een goede indruk van hoe je mix nou werkelijk klinkt. Ik check altijd in de auto, als hij daar overeind blijft staan, ben ik al heel aardig op weg. Op deze manier hoor je ook een beetje de gaten van je eigen ruimte.
Als je meer mid (rond de 800 hz, zelf even aanklooien) in de bassline draait, zal je automatisch al meer definitie krijgen in de bass. Een vleugje overdrive kan ook wonderen doen. Beide het waard om te proberen.
Als je daarbij de kick wat meer sublaag geeft, en wat minder mid, zou deze al heel netjes om je kick heen moeten vallen.
The Green Link
13-05-2011, 10:01
In je laatste zin bedoel je wsl. eerst de bas.