PDA

View Full Version : Ergernissen met betrekking tot muziek maken en hoe die te verminderen.

Simpelst
07-10-2011, 19:03
Dit topic gaat niet over mij, maar over iedereen die ergernissen heeft met betrekking tot muziek maken en advies kan gebruiken. Zet hier zowel je irritaties als adviezen neer.

Muziek maken kan heel irritant zijn. Naar dezelfde loop luisteren en geen idee hebben hoe verder te moeten is één zo'n irritatie. Ik heb hardware geprobeerd, een combinatie van software en hardware en nu alleen software. Ik heb zelfs met kleine apparaatjes gerommeld, zodat ik zelfs liggend muziek kon maken. Zowel het muziek maken op zich als de tools wekken irritaties op heb ik gemerkt. Het meeste plezier dat ik ooit heb beleefd qua muziek maken was het spelen op mijn Casio keyboardje. Nadat ik me in sequencers begon te bekommeren om bassdrums en de hele mikmak is het minder geworden. Hoe meer ik begon te snappen hoe het werkt hoe minder leuk het werd. De tijd dat ik onbekommerd kon rommelen en experimenteren ligt ver achter me. Hierdoor durf ik soms niet eens aan een nummer te beginnen.

Meestal zet ik de tv aan om te ontspannen, maar voor ik het weet ben ik alweer een paar uur verder. Ik kijk naar andermans resultaten en ondertussen verdwijnt mijn motivatie of ben ik te moe geworden. Apparaatjes met veel knopjes kunnen leuk zijn, maar ik verlies al snel mijn interesse erin. Ik hou meer van schakelaars, draaiknoppen en schuifregelaars, maar dat terzijde. Aan gadgets heb ik sowieso een hekel. Hoe krijg ik dat plezier weer terug dat ik had toen ik op mijn Casio keyboardje speelde?

Nemco
07-10-2011, 21:47
Ik snap wel hoe je je voelt... In het begin is alles inderdaad leuk en aardig, maar naar mate je technisch beter begint te worden begin je ook steeds meer te merken waar het aan ontbreekt. Ik vind van mezelf bijvoorbeeld nog steeds dat ik melodisch niet heel sterk ben en als ik dan naar m'n favoriete muziek zit te luisteren kan dat wel eens ontmoedigend zijn. Tegenwoordig luister ik vrij vaak naar tracks van anderen als ik met een productie bezig ben en ook dan merk je dat er nog steeds een wereld van verschil is tussen de mensen die echt dingen uitbrengen en de muziek die je zelf maakt.

Ik ben zelf een hele tijd gestopt met muziek maken, gewoon omdat ik er geen zin meer in had en omdat ik het gevoel had dat het nergens heen ging. Toen ik afgelopen januari de draad weer een beetje opgepakt heb, ben ik me juist heel bewust gaan richten op een van m'n frustraties; techniek. Ik heb een stuk of zeven boeken gekocht over alles van mixtechniek, mastering, tot zelfs de basics die ik al kende en ben alles een paar keer door gaan lezen. Daarna ben ik eerst begonnen met van alles uitproberen, dus geen tracks maken maar gewoon kijken hoe bvb. een geluid door een gate gaat, hoe 20 verschillende reverbs effect hebben op 1 geluidje.

Het zal ook wel zijn omdat ik nu weer de tijd en zin heb, maar juist door het een tijdje te laten gaan en me daarna puur op die frustratie te richten, ben ik nu zoveel beter bezig dan vroeger. Ik heb nog steeds een hoop werk te verzetten voordat m'n eerste track gereleased gaat worden, maar ik ben nu zoveel minder bezig met zorgen dat dingen goed gaan klinken. Dat soort dingen en simpele zaken als zorgen dat je een goeie template in je sequencer hebt, eentje met je drums, kanalen en groepen allemaal al klaar om te gaan, schelen zo veel tijd en frustratie.

Simpelst
08-10-2011, 03:07
Ik kan het niet laten hier toch op te reageren, want dit is wel heel erg herkenbaar. Ik ben ook een tijd lang gestopt. Weliswaar noodgedwongen door ziekte, maar ik snap je helemaal. Eerst boeide de techniek me niet zo, maar het frustreert me idd meer en meer. Thanks voor je reactie man (y)

Fatalfelix
09-10-2011, 17:34
Ik denk dat dit probleem te vinden is in elke creatieve richting.

Produceer zelf geen muziek, maar ken de ergernis maar al te goed dat ik de track niet kan vinden die in het verhaal past als ik een mix maak. Daar kan ik soms echt uren over doen. Als ik hem dan eindelijk heb gevonden geeft het me wel een fijn gevoel, maar als ik er dan later op terug kijk heeft het gewoon teveel tijd gekost. Vandaar dat ik eigenlijk al ruim een half jaar geen mixer meer heb aangeraakt. Ik wilde eerst mijn genot in de muziek terugvinden.

Om echt goed te worden denk ik dat je gewoon door en door moet blijven gaan. Het gaat in je hoofd om de perfecte combinatie tussen je linkse en je rechtse kwab en deze is in het eerste deel van je leven vaak gewoon niet perfect (vandaar dat je vaak moe wordt als je de oplossing hoort, maar niet weet hoe je hem om moet zetten in iets werkelijks). Heb hetzelfde met het ontwerpen van gebouwen.

Q-Baze
10-10-2011, 11:45
eigenlijk heel simpel.....
Als het even niet lukt, stop er dan gewoon mee en ga wat leuks doen. Zet je gedachten op iets anders. Dan komt het vanzelf weer terug.
EN als je ergens aan begint, maak het dan af. Ook al zit er weken of maanden tussen....maar blijf je tracks afmaken.
Als je dat niet doet, raak je meer gefrustreerd. Uiteindelijk zal je roepen "ik krijg noooooit iets af..." en dat helpt je niet.

Ik kan weken niets doen (omdat het gewoon niet "lukt") en dan vervolgens in 1 week tijd 3 tracks eruit persen. Ik heb daar nu geen moeite meer mee, en heb er vrede mee dat het af en toe niet lukt......noem het gebrek aan inspiratie...

saithn
10-10-2011, 21:15
Ik ken deze frustraties eigenlijk helemaal (nog) niet. Misschien omdat ik er allemaal niet zo'n haast mee heb. Zelfs mijn oudere tracks luister ik met plezier terug, ookal komen ze niet eens in de buurt van iets releasebaars. Het idee erachter, wat bij een ander misschien totaal niet overkomt door mijn skills, kan ik er zelf namelijk wél bij bedenken.

Vaak als ik iets online zet, dan weet ik ook eigenlijk wel dat er nog 100 dingen niet goed aan zijn, maar ik heb ook geen zin of tijd om me daar nu al op in te lezen. Wat in die zin wel jammer is, is dat je het plezier alleen voor jezelf hebt. Als ik een vet liedje heb gemaakt en ik stuur het op naar een vriend, dan ga ik er bij voorbaat al van uit dat het daar totaal anders klinkt door mn slechte afmix.

Kortom, ik zit denk ik nog in de fase die jij inmiddels gepasseerd bent :P

stefannn
11-10-2011, 01:01
een probleem waar ik veel tegen aan loop is dat wanneer ik een mooie track heb gemaakt die een bepaalde emotie meedraagt het erg lastig is om daar een complete EP van te maken, heb nu iets van 7 tracks die af zijn die ik niet allemaal of 1 of 2 ep's kan gooien omdat ze teveel van elkaar verschillen, en ze zijn dus ook allemaal nog ongetekend..

Mik
11-10-2011, 20:18
Heel herkenbaar idd en goed omschreven in de openingspost :)

Ik denk dat vrijwel iedereen op zo'n moment komt dat je door de 'zure appel' heen moet bijten (in de zin van technische kennis opdoen en toepassen). Vroeger had ik ook de meeste plezier omdat je nog niet direct hoort dat het brak klinkt of waar het aan schort. Als je dat (later) wel hoort kan je je daar aan gaan irriteren dat je t niet krijgt zoals je wilt, terwijl je wel weet wat er mis is. Aan de andere kant is het natuurlijk wel vooruitgang dat je hoort wat er mis is vergeleken met 'vroeger'.

Ik denk dat je deze periode sneller kan overslaan als je er echt ff voor de volle 100% voor gaat zitten (technische stuff) of hulp hebt van andere producers, anders val je elke keer terug. Makkelijker gezegd dan gedaan, mij is het nog niet helemaal gelukt ;)

MoXeGy
21-11-2011, 14:31
Ik ken het probleem :p

Ik heb een tijd gehad dat ik doormiddel van presets en samples track bouwde en dit was een leuke periode.
Totdat je op een moment komt dat het niet meer genoeg is en dat je hoort het "stelen" is.
Vanaf toen was het echt een zure appel en ben ik me gaan richten op de elementen die ik leuk vind en deze begon ik zelf te maken.
Zo pakte ik vaak percussie loopjes en ging ik deze helemaal uitpluizen totdat ik ze zelf kon maken.
Een vriend van mij was altijd al geboeid in "Sound Design" maar dat vond ik in die tijd nog te moeilijk en had er ook nog geen gevoel voor.

Op een gegeven moment zat ik helemaal vast en had ik helemaal geen zin meer in muziek maken omdat het me niet lukte, na 10 minuten had ik er al geen zin meer in totdat ik begon met het Sound designen. Ik had een nieuw doel en ik had mijn zinnen er helemaal op gezet en het lukt me nu ook steeds beter. Ben onlangs nog naar een cursus synthese geweest en daar kwam ik achter dat ik de basis helemaal vergeten was. Nu maak ik al een tijd geen volledige tracks meer omdat ik er steeds niet tevreden over ben, maar wat ik wel heb geleerd is dat ik vroeger muziek maakte die ik zelf mooi vond en "uit mijn hart" kwam. Nu ik het technische aspect van muziek maken beter begrijp maak ik heel snel muziek vanuit de technische kant en niet vanuit de creatieve kant en hierdoor liep ik elke keer vast.

Zo doe je op het begin ook echt wat je zelf wilt en maakt de technische kant niet veel uit, naarmate je meer leert en dus ook de technische kant van muziek maken beter begint te begrijpen ga je hier steeds meer op focussen en verlies je het "gevoel" en creativiteit omdat je telkens denkt aan het technische deel van muziek maken.

wen tijd geleden vroeg ik aan mezelf: Stop ik met muziek maken of ga ik er 200% voor.
Ik ben er uiteindelijk helemaal voor gegaan en ben ook op internet filmpjes gaan zoeken en daarvan heb ik geleerd dat je niet technisch en creatief tegelijk kunt zijn. Voorbeeld: Een bassline maken en tegelijkertijd denken hoe hij bij de kick, synth, melodie, fase past gaat niet werken. Dit beperkt je creativiteit behoorlijk en daardoor krijg je uiteindelijk nog niet wat je wil en zakt je motivatie.

Ik ben nu bezig met een house track aan het maken en ben begonnen met designen een de bassline voor de track.(Alleen het geluidje)
Ik ben niet vanuit een preset begonnen maar vanuit een saw wavevorm en heb zo min mogelijk aan het technische gedacht waardoor ik uiteindelijk wel een geluid had wat mij beviel.
De volgende dag heb ik de bassline met rust gelaten en ben ik met de kick begonnen op dezelfde manier.
Ik kreeg de kick niet precies hoe ik hem wou maar dacht bij mezelf: "zolang het idee er maar is, is het goed."
Mijn motivatie steeg behoorlijk omdat ik nu redelijk kreeg wat ik wou hebben en vooral het idee/sfeer enorm toenam door deze manier van werken. Ook nu heb ik weer een moment dat ik vastloop gezien ik geen melodie krijg verzonnen die lekker bij deze bassline past, misschien is de bassline wel te grof? Om niet weer vast te lopen ben ik met de percussie van de track begonnen en kijk ik wel wanneer ik inspiratie heb voor een melodie erbij past.

Telkens als ik ergens op vast loop begin ik met iets anders, lukt ook dat niet? Dan zoek ik een loop die bij mijn track past. Heb ik deze gevonden dan houd ik dat gevoel of die sfeer vast, verwijder het loopje en begin iets te maken in de "stijl" van dat loopje. Zo maak je niet echt het loopje na en behoud je je eigen stijl.

(Het is mischien een lap tekst en niet altijd even goed te lezen dus feedback is welkom :} )

Simpelst
22-11-2011, 01:02
Ik vind het anders zeer verhelderend. Bedankt voor de reacties mensen. Het is prettig om kracht te putten uit het zelf maken van geluiden, maar ook dat zorgt er weer voor dat je je teveel focust op een klein aspect. Helaas is het niet makkelijk om het afmix en mastering gedeelte uit te stellen. Iemand die er meer in is onderlegd kan zich lekker uitleven en later de puntjes op de i zetten. Of niet natuurlijk. Het is makkelijker bij andermans muziek dan bij je eigen muziek lijkt me.

Ik raak al bij voorbaat ontmoedigd als ik moet denken aan het starten van een nieuw project. Dit heeft te maken het feit dat ik controle wil hebben over wat ik doe. Maar een deel van de schoonheid van muziek maken is juist dat je soms overrompelt word door de uitkomst(en) van het creatieve proces. We kunnen niet om het technische aspect heen en dat is maar goed ook eigenlijk. Dan kun je tenminste met een goed gevoel beweren dat je iets zelf hebt gemaakt :D

Eddepet
23-11-2011, 20:10
Of veranderen veranderen en nog eens veranderen.
Uren bezig zijn om een (aan jouw gehoor) perfect loopje te creëren. Eenmaal dat bereikt heb je het loopje zo vaak gehoord dat je weer iets anders maakt.

Jervans
23-11-2011, 23:33
Een hele avond uit je dak gaan en voor je gevoel de beste track aller tijden creëren, 2 dagen later klinkt het nergens meer naar.

Simpelst
24-11-2011, 03:09
Ik moet eigenlijk niet lachen, maar jullie hebben helemaal gelijk :D

Hylco
28-11-2011, 15:46
Of veranderen veranderen en nog eens veranderen.
Uren bezig zijn om een (aan jouw gehoor) perfect loopje te creëren. Eenmaal dat bereikt heb je het loopje kunt gebruiken en ben je super tevreden, slaat je pc vast omdat je met alles bij elkaar 60 kanalen gebruikt en vergeten bent de saven en tracks te bouncen....

Soup
28-11-2011, 16:31
ja idd , de verloren tracks zijn altijd de beste.....

erg vermoeiend van mezelf: dat ik er vaak weer intrap om helemaal gefocust te zijn op een heel lullig element, en daar vervolgens veel te veel tijd in steek om dat te perfectioneren. Uiteindelijk klopt die ene maat of dat ene effect, om het vervolgens net zo hard weg te kiepen.
Momentum vasthouden is erg belangrijk heb ik de laatste jaren wel geleerd. Zie het opzetten van een track als het schetsen van een tekening.
Het idee moet je eigenlijk in 1 keer eruit persen, daar gaat het om.
Om terug te komen op mn openingszin, ik ga nog wel eens een gezicht op de achtergrond heel gedetailleerd schilderen, terwijl het hele doek nog maar een paar krassen heeft staan...
Een paar templates kunnen ook wel makkelijk zijn, beats met breaks op de goeie plekken, nothing fancy, gewoon om niet elke keer het wiel uit te moeten vinden als je eens iets wilt doen.
Werken aan korte loopjes hou ik ook van, heel verschillend qua stijl ook, dus dat doe ik vaak als ik te onrustig ben om aan 1 nummer te werken. die loopjes komen soms nog wel eens van pas later ;)
kortom genoeg ergernissen... (heb er nog veel meer hoor....)

Simpelst
28-11-2011, 16:55
@Hylco: Ik herinner me dat nog heel goed :D Vooral uit de tijd dat ik nog muziek maakte met Music op Playstation 1. Het is zo ontgoochelend dat je niet eens in staat bent om boos te worden. Het gebeurde namelijk ook tijdens samenwerkingen met een vriend van mij. Ik heb sinds mijn overstap naar de pc een save tic ontwikkeld dus zo snel gebeurt me dat niet meer.

@Soup: Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat die tracks verloren gingen met een reden. Alsof we er alleen van mochten genieten 'live' op dat moment. Aangezien dit soort tracks meestal in een soort van jamsessie toestand tot stand kwamen. Maar vertel gerust meer. Dan voel ik me niet zo alleen :D

Hylco
28-11-2011, 18:11
Hahaha die sav tic heb ik dus ook, maar soms heeeeel soms wil ik nog weleens een vst in laden die dan behoooooorlijk vast loop! Of corrupt files. Heb je gesaved is het bestand corrupt geworden grrrrrr

Simpelst
28-11-2011, 19:44
Dat was ook de belangrijkste reden dat ik na Reason nooit meer terug wilde naar FL Studio. Soms denk ik nog wel ik heb weer zin om een sequencer met VST support te gebruiken. Vooral als het een gratis/open source sequencer is. Maar de betrouwbaarheid of liever gezegd gebrek daaraan weerhoud me ervan. Het is eigenlijk dubbel, want als ik me indenk wat ik allemaal met die VST's zou kunnen doen dan houd ik het liever simpel dan dat ik de weg kwijt raak met alle mogelijkheden. Maar het blijft kriebelen. Het beste van twee werelden gevoel zeg maar. Daarnaast moet ik ook wel eerlijk bekennen dat de pc die ik toentertijd gebruikte per definitie te zwak was. Celeron 700 MHZ met 192 MB sdram :D

Hylco
29-11-2011, 12:23
Dat is wel behoorlijk jammer! Heb nu zelf ongeveer een jaar een brute pc, en heb gelukkig weinig last meer van vastlopers. Paar keer per jaar hooguit, maar dat komt dan meer omdat mn pc al een maand aanstaat ofzo :D
Ik zelf werk heel graag in Cubase met de vst's. Sterker nog, ik weet niet eens te werken in FL of Reason :$

Simpelst
29-11-2011, 12:32
Ik heb ook sinds een tijd een betere pc. Gewoon een tweedehands Dell Optiplex 170L waarvoor ik extra geheugen heb gekocht. Verder heb ik mijn overige hardware overgezet. Er zat 512 mb in. Dat heb ik eruit gehaald en ik heb 2 modules van elk 1 gb gekocht. Die 2 gb is ook het maximum. Op die andere pc zou zelfs gewoon internetten te gaar zijn. Zelfs opstarten zou te frustrerend zijn. Je kan bij wijze van spreken douchen, koffie zetten, tv kijken en hij is nog niet klaar met opstarten. Ik had hem vroeger voor 3000 gulden gekocht bij Dixons. Er zat toen nog Windows ME op en 64 mb geheugen :D Deze pc is een grote vooruitgang, maar de frustraties zijn nog niet over :D

Dave-PL
12-12-2011, 07:43
Ik ken het probleem :p
.... verhaal

Heel erg herkenbaar dit. Ik ben een hele tijd geleden begonnen met het afmixen van muziek van andere mensen. Dit heeft een enorme impact op je eigen creativiteit die je voortdurend spiegelt aan allerlei technische zaken. Het resultaat, vol energie achter de computer kruipen en deze weer na 30 seconden afsluiten.
Daarnaast merkte ik dat inspiratie bij mij alleen komt op bepaalde momenten waarop ik veel emotie heb zoals in ochtenden of avonden. In ieder geval niet als ik uit mijn werk kom. Het is mij best vaak overkomen dat ik tijdens het traplopen naar beneden op allerlei creatieve ideeen stuit.
Misschien kan ik die emotionele toestand ook zelf aanwakkeren, dat zou natuurlijk heel mooi zijn want om nou constant om 06:00 of om 02:00 mijn creatieve gedachtes eruit te gooien, is ook geen doen.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar die internet filmpjes.

Nemco
12-12-2011, 10:35
Deze pc is een grote vooruitgang, maar de frustraties zijn nog niet over :D

Dat soort kleine dingen kunnen zoveel schelen... Ik heb een tijdje problemen gehad met de V-Station plugin in Logic. Af en toe bij het openen van een project kwam daar een golf lawaai uit die letterlijk oorverdovend was, echt om je de klere van te schrikken. Dat zorgde er voor dat ik al geirriteerd en in een compleet andere staat aan m'n muziek begon en soms zelfs gewoon meteen geen zin meer had om muziek te maken. Paar maanden geleden de plugin definitief gedag gezegd, wat een vooruitgang :)

Simpelst
12-12-2011, 16:24
Dat had ik ook toen ik met Fruityloops werkte. Met plugins moet je echt het kaf van het koren scheiden. In Reason heb ik nooit problemen. Tenzij je een te zwaar project probeert af te spelen, maar dat is logisch.

-simon-
12-12-2011, 22:36
Lachen, zie een groot deel van de reacties terug in mijn eigen gedrag. MoXeGy's verhaal: altijd samples en presents gebruiken (en dan zijn die synth shots uit die loop packs helemaal makkelijk :evil ). Of dat je inderdaad gewoon na 30 seconden alweer kapt omdat je het gevoel hebt dat het hem toch niet gaat worden.

Mijn grootste ergernis is simpelweg dat het zowel technisch als creatief is (ook al een beetje MoXeGy's verhaal). Ik kan achter een piano gaan zitten en zomaar wat akkoordjes gaan pingelen met een melodietje eroverheen, en dat klinkt bijna altijd prima. Of alsof je staat te draaien op een feest waar het gewoon helemaal klopt: je muziek is awesome, publiek gaat helemaal kapot van het dansen en alles is gewoon fucking vet. Dat je gewoon in zo'n "zone" zit waar alles bijna vanzelf gaat. Zoiets gaat gewoon niet met producen, omdat je er voor het technische deel elke keer bovenop moet zitten.

Beetje onsamenhangend, maar de conclusie is dat ik gewoon te veel moet nadenken tijdens muziek maken :D

MoXeGy
13-12-2011, 00:26
@Dave-PL Ik denk dat het wel mogelijk is om je creativiteit te "stimuleren" op bepaalde momenten door bijvoorbeeld je als het ware af te sluiten en aan dingen denken waar jij een fijn gevoel bij krijgt. Ik probeer meestal een soort van foto/moment in mijn hoofd te krijgen bijvoorbeeld: In een warm land op het strand liggen met een lekker drankje en je vrienden om je heen of dat je voor een groot publiek staat te draaien, je gooit een eigen gemaakte nummer in en je ziet het al helemaal voor je hoe het publiek los gaat.
Het is makkelijker als je het al eens mee hebt gemaakt of er beelden van hebt gezien.
Het laatste voorbeeld is een stuk makkelijker omdat je verschillende filmpjes kunt bekijken van dj's die voor een groot publiek staan waarbij het helemaal los gaat.

Wat heel veel scheelt is je workflow, je moet fijn kunnen werken zonder dat je je ergens aan ergert aan bijvoorbeeld je slome pc.
Ik kan helemaal geen keyboard spelen maar toch werkt het heel fijn om wat op mijn midi-keyboard wat te pingelen.
Daarnaast heb ik een aantal plug-ins die in goed ken en waarvan ik weet wat ze kunnen en wat ik ermee kan.

Ik kan erg chaotisch zijn als ik een nummer maak maar voor mij werkt dat juist heel goed op bepaalde vlakken.
Als ik ook maar een idee heb dan werk ik de basis uit en ga ik verder met het volgende.Doe ik dat niet dan vergeet ik veel dingen of ik hoor/zie ze niet meer. Omdat ik overal half afgewerkte ideeën heb staan kan ik deze gaan uitwerken wanneer ik daar zin in heb en dat is voor mij het moment dat het ook het beste lukt.

heb sinds een paar dagen mijn pc geüpgraded en dit scheelt echt veel: hoef niet meer met 100ms latency te werken, geen kraakjes, geen langzaam ladende plug-ins en wat voor mij persoonlijk gewoon super werkt is: ik kan nu per kanaal effecten inladen, niets meer bouncen/freezen en kan zelfs voor de kleinste dingen een aparte kanaal/effect pakken.
Hierdoor gaat alles veel sneller omdat ik door het hele nummer alles misschien wel 6 keer aanpas, bijvoorbeeld de reverb van de melodie. Dit werkt niet fijn als ik telkens de melodie moet freezen/unfreezen(is hij unfrozen dan kraakt natuurlijk alles weer)

Simpelst
13-12-2011, 01:40
@simon: Heel goed verwoord. Je moet teveel nadenken. Zelfs tijdens het typen denk ik het zou lekker zijn om weer iets te maken. Tegelijkertijd zie ik er als een berg tegenop. Als je op de computer werkt dan is er sowieso een afstand. Als ik een keyboard of piano bespeel dan kan ik meteen beginnen en door wat toetsen in te drukken een tijdje plezier beleven. De fysieke interactie met het apparaat en de onmiddellijke feedback brengt je spelenderwijs tot mooie ideeën. Nieuwe hardware kopen garandeert niet dat je problemen tot het verleden zullen behoren.

Op de computer kun je ook een controller aansluiten en met vallen en opstaan mooie dingen maken. Het probleem bij de muziek die wij maken is dat je je ook nog druk moet maken om percussie. Ook vragen als: Is mijn track wel boeiend genoeg en is hij niet te kort of te lang? Is het arrangement wel goed? Enerzijds wil je out of the box denken, maar tijdens de uitvoering valt dit vaak heel erg tegen. Dit kan ertoe leiden dat je niet eens meer aan een project durft te beginnen. Het is aan de ene kant ook een soort luiheid/onvermogen, omdat alles toch al is gedaan.

Het enige troostende eraan is dat je het zou kunnen, als je maar je best deed. Het deprimerende echter is dat je niet alles uit de kast haalt, omdat je teveel nadenkt en berust in je lot. Behaalde resultaten uit het verleden zijn namelijk geen garantie voor de toekomst. Die resultaten uit het verleden heb je vast niet behaald door alleen maar te fantaseren over muziek maken.

PatrickBehrendt
13-12-2011, 13:51
Heel herkenbaar dit! Wat ik zelf ook vaak meemaak is dat ik onder werktijd gigantisch veel zin heb om aan de slag te gaan en eenmaal thuis gekomen is de motivatie flink afgezakt..

Simpelst
13-12-2011, 14:12
Als je op visite bent of in de trein of ergens blijft slapen. Ook tijdens het horen van troep. Je denkt dan dit kan ik beter.

-simon-
13-12-2011, 17:09
@Simpelst: goed omschreven. Ook met die percussie raak je een goed punt: je moet je ook bezighouden met dingen die je minder of niet interesseren. Als een track bijvoorbeeld niet om de percussie draait, vindt ik dat een vrij saai onderdeel en pak ik er veel sneller een loopje bij.

Heb trouwens net zon novation launchpad besteld, hoop dat dat de creativiteit en het technische deel een beetje kan gaan scheiden :)

MoXeGy
13-12-2011, 17:44
Wat ook wel helpt is eerst de leuke/grote dingen doen en daarna de saaie/kleine dingen doen.
Zo maak je de grote lijnen van je track voordat je creativiteit weg gaat.
het voordeel is dat je meestal weer inspiratie krijgt doordat je de grote lijnen van je track al hebt uitgewerkt en een bepaald gevoel/sfeer bij de track krijgt.
Met grote lijne bedoel ik: de main synth, sequencing, opbouw van bepaalde elementen, chords/melodieen en dergelijke.
Zo kun je bijvoorbeeld eerst een (percussie)loop maken, dan ineens een melodie maken met standaart preset als synth en dan beginnen met de kick. Die elementen geven allemaal een bepaalde sfeer en zijn belangrijk in een track en vanuit daar kun je bijvoorbeeld ook de sound van je melodie maken.

Jervans
13-12-2011, 18:53
Mijn tracks draaien altijd om een bepaald element. Vaak is dat een melodie of synthgeluid. Zoiets bepaald mijn gevoel bij de track en daar bouw ik de rest omheen. Meestal begin ik dan met een break en climax, zodat ik de intro en outro (wat mij betreft muzikaal gezien van ondergeschikt belang) er als laatste bij kan verzinnen.

MoXeGy
14-12-2011, 22:19
Zo is het meestal inderdaad. Naar mijn gevoel kun je het meeste in de break en climax kwijt. Vooral de break vind ik een moment waarop veel emotie los kan komen.

Mr.Gee
06-01-2012, 14:30
Ik begin meestal met een kick(meestal layer ik mijn kicks), percussie en een basslijntje. Vooral omdat ik dit het minst leuke gedeelte vind van het produceren.
Meestal maak ik dit zo'n 16 bars lang waardoor ik vervolgens rustig kan klooien met een melodie en synths.
Door op deze volgorde te produceren krijg ik wat meer rust in mn hoofd, wat weer plaats maakt voor creativiteit.
Het gebeurt overigens ook wel eens dat ik zit te kutten op mn midi controller en dan een melodie verzin waar ik perse wat mee moet doen.

jorgisdenaam
06-01-2012, 18:49
Hoewel ik ook wel eens stop na een kwartier, ik heb altijd wel zin om iets nieuws te starten.

Ik zet nooit een idee in mijn hoofd om in een track. Dat is voor mij echt onmogelijk.

Ik begin gewoon en ga op zoek naar iets wat goed klinkt. Soms raak ik aan iets vets, dan raak ik geïnspireerd en soms kom ik dan in een flow. Vervolgens gaat het vanzelf. Om Applescal te citeren: "my best tracks happen by accident'.

Het is denk ik vergelijkbaar met het pingelen op een of ander instrument. Dan is er ook niet de druk om een compleet eindproduct te maken. Gewoon experimenteren. Raak je aan iets moois ga je door, zo niet, dan stop je. De ene keer probeer je allerlei vage effecten op je percussie, de andere keer druk je op het verkeerde knopje op je synth waardoor je bij toeval een uniek geluid produceert. Dat inspireert enorm.

Heb je echter een idee in je hoofd, of zelfs een bepaald gevoel en probeer je dat te benaderen, dan is dat een recept voor frustratie (in ieder geval voor mij). Kans op flow nadert de nul.

Om in de flow te komen, moet je natuurlijk wel de techniek beheersen. Net zoals je wel een beetje moet kunnen pianospelen om er plezier aan te kunnen beleven. Daarom zou ik niet te snel nieuwe plugins of hardware proberen in de hoop dat dit je creativiteit bevorderd. Soms werkt het inspirerend, maar meestal werkt het juist averechts.

Dus mijn tip: blijf kloten dan komt het vanzelf