+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 25 of 33

Thread: [nieuws] Kabinet grijpt niet in tegen afknijpen mobiele diensten

[nieuws] Kabinet grijpt niet in tegen afknijpen mobiele diensten

Echt weer iets waar ik behoorlijk geïrriteerd door ben geraakt. Eerst lees ik een paar dagen geleden dat KPN van plan is om alle telefoon abonnementen duurder te maken omdat ze anders niet genoeg centjes binnen krijgen door het gebruik van die 'geweldige smartphones' die ze eerst vol op lopen te promoten in allerlei reclames. Denk aan Whatsapp en Skype.
    Om dan vervolgens te lezen dat het kabinet dit gewoon toestaat, en er nog begrip voor heeft ook.... Stelletje graaiers zijn het.. Net of ze niet genoeg geld hebben binnengehaald met al die overpriced smsjes en belminuten.. Hoorde laatst van een vriend die een seminar had gehad van een van de KPN topmannen, dat ze het netwerk allang voor een vast bedrag per maand zouden kunnen vrijgeven, maar dat dit door OPTA wordt tegengehouden ivm monopolies..

AMSTERDAM – Het kabinet is niet van plan in te grijpen bij providers die bepaalde mobiele internetdiensten extra belasten of blokkeren voor klanten.

© AFP
    Dat blijkt uit de Digitale Agenda die Maxime Verhagen, minister van Economische Zaken, dinsdag naar de Tweede Kamer stuurt.
    In de brief staat: “Het kabinet vindt dat iedere consument toegang moet krijgen tot alle informatie op het internet en dat dienstenaanbieders via internet hun diensten moeten kunnen aanbieden aan consumenten.”

“Het kabinet vindt ook dat providers daarbij de ruimte moeten krijgen om het internetverkeer zodanig te managen dat de kwaliteit van de dienstverlening voor gebruikers zo min mogelijk wordt beïnvloed door congestie op het netwerk.”
    Inkomsten
    Bovendien stelt Verhagen in de brief dat providers ook diensten extra mogen belasten omdat het hun eigen inkomsten in gevaar brengt. Zo noemt Verhagen expliciet Skype, dat mogelijk inkomsten van een provider kannibaliseert, maar stelt hij verder in de brief dat zolang een eventuele blokkade van diensten voor de eindgebruiker helder is, het toegestaan wordt.
    “Als er een helder beeld is, zijn consumenten in staat een aanbieder te kiezen die het beste bij hen past”, aldus de minister.
    “Voordat een abonnement wordt aangegaan moeten providers duidelijkheid verschaffen over wanneer (en onder welke omstandigheden) ze welke verkeersstromen verschillend behandelen. Zoals blokkeren, vertragen of voorrang verlenen.”
    KPN en Vodafone
    Onlangs maakte KPN bekend bepaalde mobiele internetdiensten extra te gaan belasten. Welke diensten dat zijn, is nog niet bekend. KPN stelt dat WhatsApp, een applicatie die KPN veel sms-verkeer kost, niet meer gaat kosten. Voor VoIP-diensten als Skype, waarmee over het internet gebeld kan worden, is dit mogelijk wel zo. Vodafone blokkeert al langer VoIP-diensten.
    Concurrentie
    Uit de brief wordt duidelijk dat het kabinet uitgaat van concurrentie op de markt, waardoor consumenten kunnen kiezen tussen verschillende aanbieders en abonnementen. Wat er gebeurt als ook T-Mobile bepaalde diensten zou gaan afknijpen, is niet bekend.
    Een woordvoerder van het ministerie wil niet ingaan op speculaties, maar verwijst naar de situatie die onlangs ontstond rond het afronden van belminuten. Toen een situatie dreigde waarin alle providers gesprekken gingen afronden naar minuten, greep de minister in.
    Nieuwkomers
    T-Mobile gaf een aantal maanden geleden aan het vragen van extra geld voor zware diensten als mogelijkheid te zien om het toenemende verkeer op het netwerk te managen. Op korte termijn worden er door het kabinet meer frequenties vrijgegeven om sneller mobiel internet mogelijk te maken. Dan worden er ook nieuwkomers op de markt verwacht.

Dat is inderdaad een laakbare houding

Hopelijk wordt er op inet flinkt gestookt en verliest KPN veel klanten

Uit de brief wordt duidelijk dat het kabinet uitgaat van concurrentie op de markt, waardoor consumenten kunnen kiezen tussen verschillende aanbieders en abonnementen. Wat er gebeurt als ook T-Mobile bepaalde diensten zou gaan afknijpen, is niet bekend.
    "Assumption is the mother of all fuck-ups" zei een collega ooit eens tegen mij. Die aanname van het kabinet is dan ook verkeerd. Sterker nog, als ze een beetje naar het gedrag van de telco's gekeken hadden de afgelopen jaren, dan waren ze waarschijnlijk tot een andere conclusie gekomen. KPN heeft al een aankondiging gedaan, Vodafone denkt er over en T-Mobile volgt vanzelf zodra de plannen van de rest bekend zijn. Dat is namelijk het mooie aan de markt in Nederland, er is amper concurrentie en een zendlicentie is niet gemakkelijk te krijgen.

VoIP wil ik dan op zich nog wel als een aparte (en dataverslindende) dienst zien, maar kom op, geld gaan vragen voor bepaalde sites/apps? Lijkt me opzich nog wel spannend om te zien hoe MS/Skype en anderen daarop zullen reageren, echter iemand is geld aan het verdienen met hun producten. Hoe dan ook, dit geeft wederom weer hoe onkundig de overheid is als het gaat om digitale zaken en hoe je als provider/telco jarenlang innovatie kunt tegenhouden en daar uiteindelijk je klanten voor uit kunt gaan knijpen, veel keuze hebben ze toch niet...

Bah...
    Gewoon vet goed |

Dit is natuurlijk onzin eerste klas. Aangezien ze zelf niet goed op trends inspelen moet de consument daar maar voor buigen. Erg typerend voor de macht van de telecomaanbieders en geprivatiseerde organisaties.
    .

Maar anders verdienen ze niet genoeg centen en gaan ze failliet.

Slecht beleid heet dat. Als je in een andere markt opereert EN minder macht hebt ga je dan ook kapot. Er zijn vele voorbeelden van waarbij de gevestigde orde wordt weggevaagd door nieuwe innovatieve organisaties.

Bij interesse kijk eens naar de volgende papers: Tripsas, M. (1997). Unravelling the process of creative destruction; complementary assets and incumbent survival in the typesetters industry; Christensen, C.M. & J.L. Bower (1996), Customer power, strategic investment, and the failure of leading firms; Mc Gahan, A.M. (2004). How industries change.
    .

Ik denk dat er een beetje voorbij gegaan wordt aan de hoeveelheid investeringen die moeten worden gedaan in de telecomwereld. KPN heeft een lastige positie, soms willen ze goedkoper aanbieden maar mag het niet van de OPTA ivm concurrentievervalsing. Ze hebben hier regelmatig grote boetes voor gehad van de OPTA. Aan de andere kant krijgen ze steeds meer concurrentie van bijv. ook kabelbedrijven waardoor de marges onder druk komen. Er staat niet voor niets een flinke ontslagronde op stapel. Investeringen in backbones kosten klauwen vol met geld, lees miljarden per jaar.

Ik vind het een interessante discussie die nu gestart is om bedrijven die juist die hele grote hoeveelheden data veroorzaken, denk aan Facebook te gaan laten bijdragen aan het netwerk. Faceook is in theorie een hoop geld waard en verdient centen met advertenties. De consequenties van hun populariteit en het bijbehorende dataverkeer hoeven zij niet te dragen. Ik heb wel ernstige twijfel dat dat soort bedrijven ook daadwerkelijk gaan betalen, dus zullen de telco's met een betaalde diensten gaan komen - wat dan weer mogelijk consequenties heeft voor die bedrijven.

Pas geleden is mij ook verteld dat mijn Telfort 'onbeperkt internet' bundel toch niet zo onbeperkt was, en omdat ik er teveel gebruik van heb gemaakt hebben ze besloten mijn contract voortijdig stop te zetten en mag ik de rest mooi in een keer dokken. Fair use policy noemen ze dat, je mag een smartphone hebben maar vooral niet te veel gebruik maken van de functionaliteiten die deze biedt.

Quote Originally Posted by elisel View Post
    Ik denk dat er een beetje voorbij gegaan wordt aan de hoeveelheid investeringen die moeten worden gedaan in de telecomwereld.
    Dat geloof ik eigenlijk ook wel... Ik heb een tijdje gewerkt voor UPC (Corporate) en als je zag hoe ontzettend veel geld daar geinvesteerd werd in het netwerk, echt niet misselijk. Feit is alleen wel dat de telco's de opkomst van mobiel internet compleet verkeerd ingeschat hebben en veel te lang aan een businessmodel zijn blijven hangen wat niet meer van deze tijd is. En nu doen alsof het allemaal de schuld van internet en de consument is... en de rekening komt uiteraard bij de consument te liggen.
    Gewoon vet goed |

Ik heb ruim 10 jaar in de telecom gewerkt, ben het ook volledig eens met je uitspraken.

Investeren is een bedrijfsrisico dat niet op een dergelijke manier aan je klanten doorgerekend moet worden. Dat je als bedrijf zijnde verzaakt hebt betekent niet dat je klanten dan maar de dupe moeten zijn omdat jij je winst op peil wil houden. Ja winst, want sprake van quite of zelfs verlies draaien is er voorlopig echt niet bij..

Er gaat dus wel ingegrepen worden na druk van de 2e Kamer:

http://webwereld.nl/nieuws/106777/ne...28Webwereld%29

Telco's zullen dus wat anders moeten gaan verzinnen.

Zag het ja, mooie wending

Moedig besluit van de kamer en het kabinet. Dit kan namelijk gaan leiden tot een flinke ontslaggolf bij de telco's.

Die komt er sowieso bij KPN ongeacht dit besluit, daar gaat een paar 1000 man uit.

Quote Originally Posted by elisel View Post
    Telco's zullen dus wat anders moeten gaan verzinnen.
    Tarief verdubbelen, limiet op datagebruik (of extra kosten), etc etc, maakt niet heel veel uit toch?

Ik heb zelf geen smartphone, maar ik zou het niet zo gek vinden dat mijn buurman die bijv 5u per dag belt met VOIP meer zou moeten betalen voor zijn internetverbinding dan ik, die bijvoorbeeld mijn smartphone zou gebruiken om treintijden op te zoeken, even op google maps een straat te zoeken of het weerbericht voor morgen wil checken.

Er komen steeds meer wifi spots. Als men extreem veel gebruik van hun internetverbinding willen maken moeten ze daar wat meer rekening mee houden, en inloggen op skype als ze bij een hotspot zijn.. Of snap ik het 'mobile' aspect nog niet genoeg

Ik ben het er mee eens dat veelverbruikers meer belast mogen worden. Maar ik ben degene die bepaalt waar hij zijn data voor verbruikt, niet mijn provider! Misschien gebruik ik wel uitsluitend whatsapp en skype maar blijf ik netjes binnen mijn databundel. En voorlopig profiteert mijn provider al bijna twee jaar van het feit dat ik bij lange na niet aan mijn ingekochte belminuten en smsjes kom. Dus stel dat ik nou meer data zou verbruiken dan eigenlijk bij mijn bundel hoort en stel dat ik daarvoor meer zou moeten betalen, gaan ze me dan ook compenseren voor al die duizenden belminuten en smsjes die ongebruikt verloren zijn gegaan?

Dat uiteraard weer niet, dan vind ik krom. Teveel mag je bijbetalen maar overhouden, nee dat is dan jammer.

Hartelijk dank voor uw contact met Telfort.

Wij begrijpen dat dit een vervelende situatie voor u is.

Telfort geeft een waarschuwing af op het moment dat u boven gemiddeld verbruik heeft betreffende Mobiel Internet. Dat deze waarschuwing tijdens uw vakantie kwam, kan Telfort niets aan doen. Het afsluiten van uw telefoon van het data-netwerk draaien wij niet meer terug.

Telfort maakt gebruik van een fair use policy. Dit houdt in dat wij per maand een verschillend gebruik hebben. Daarom staat er niets gemeld over de hoeveelheid Data die u kunt gebruiken per maand.
    Helder en klantgericht beleid? Ja, ik gebruik Skype meer dan gemiddeld, mijn vriendin woont in Engeland. Vandaar dat ik de bundel heb gekozen die ONBEPERKT INTERNET heet. Nee, ik vind het niet erg om een paar centjes extra te betalen voor deze extra dataverbruik. Ja, ik vind het wel kut om als klant zo behandeld te worden.
    Last edited by Foyada; 26-05-2011 at 16:09.

WTF, dit is vaag.

Vooral de laatste zin.. Ze vermelden dus niet hoeveel data je kunt gebruiken, maar hoe kunnen ze dan achteraf wel zeggen dat je TEVEEL hebt gebruikt. Dit is heeeel krom!!

Ze kunnen je snelheid gaan afknijpen, maar het lijkt me stug dat ze je ineens extra kunnen laten betalen en al helemaal niet dat ze daarom ineens je abonnement stop zetten..

Lijkt me ook niet helemaal rechtmatig overigens.

Ik zou de voorwaarden van je abonnement eens goed doorlezen. Wel meer providers hebben van dit soort abonnementen waarbij onbeperkt eigenlijk fair-use is, op basis van het gemiddelde.... Neemt niet weg dat ze je sowieso naaien, want er is geen controle voor de klant. Hou je je data toevallig bij?
    Gewoon vet goed |

+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2 LastLast