+ Reply to Thread
Results 1 to 23 of 23

Thread: Ferry Corsten

Ferry Corsten

Aangezien we een topic hadden gemaakt voor Britse helden Above & Beyond omdat ze muziek maken waar je je vingers bij af likt vond ik dat een topic over Ferry Corsten ook wel op z'n plaats was.

Waar Above & Beyond toch erg bekend staan om de 'zweverige' trance is Ferry Corsten iets breder georienteerd. Hij laat zich ook zeker niet in een hokje drukken. Hij kreeg kritiek dat z'n laatste paar tracks misschien niet echt trance waren en parreerde dat op Facebook met de mededeling dat hij gewoon muziek maakt die hij leuk vindt en die werkt in z'n sets.

Zijn nieuwe album zal binnenkort uit moeten komen. Hij zou oorspronkelijk geloof ik al begin dit jaar uitkomen. Op dat album zullen in elk geval drie track staan die de meesten hier wel zullen kennen.

Feel It:

Misschien niet het melodische hoogstandje dat we ook wel eens van Corsten horen, maar qua percussie en dansbaarheid wel loplevel.

Check It Out:

Goed, dit vindt ik zelf wat minder. Maar het is wel de kwalitatieve tegenhanger van de foute hitjes zoals die tegenwoordig te horen zijn bij het uitgaan.

Brute:

Voor mij persoonlijk wel tune of the year toch. Dit is misschien thuis niet zo vet, maar op een feest is het echt voor mij zo fijn.

Maar....vooral het feit dat veel van z'n muziek tijdloos is vind ik zo mooi aan hem. Ik zou hier een lange lijst met tracks kunnen posten, maar ik zal het houden bij enkele favorieten en die zullen (hopelijk) vanzelf worden aangevuld door favorieten van anderen.

System F vs Armin van Buuren - Exhale:

Dit is dus echt mijn all-time favorite. Ik heb wel eens getwijfeld om het enigzins na te maken en er een moderne versie van te maken. Maar ten eerste heb ik daar zelf te weinig productie-kennis voor en ten tweede zal het waarschijnlijk toch nooit beter worden dan dit.

Moonman - Galaxia:

Oké, misschien vindt je de nieuwere 'Ferry Corsten - Galaxia' nog iets fijner. Maar het gaat me even om de pads die dit nummer dragen. Heerlijk...

Ferry Corsten & The Thrillseekers - Sublime:

Woorden zijn eigenlijk niet nodig...

Nog even wat favoriete remixes.

BT - Force of Gravity (Ferry Corsten Remix):

William Orbit - Adagio For Strings (Ferry Corsten Remix):

Veel mensen kennen alleen die Tiesto Remix, maar deze is mijn inziens echt vele malen beter en mag eigenlijk niet eens vergelijkt worden met de Tiesto Remix.

Bobina - Invisible Touch:

Man man, dit is echt totaal losgaan hoor...

En dan nog speciaal voor Juancho.
    Oceanlab - Clear Blue Water (Ferry Corsten Remix)

Ik heb nog veel producties niet eens genoemd, maar dit topic zal zich vast vanzelf vullen...
    You DJ so bad, your 'beatmatching' sounds like an epileptic drummer convention.

Dit is natuurlijk de absolute classic van Ferry

En deze bijft ook leuk. Waar hij Sash! nadeed.

Het mag dan wel in het tranceboard staan, maar hij heeft uiteraard meer gemaakt dan trance. Tracks die ik leuk vind:

Mijn favoriete track van hem (samen met Robert Smit)

Wel jammer dat die idioot op youtube hem vreselijk slecht geript heeft.

Daarnaast:

En deze plaat vind ik zelf ook erg vet:

http://www.discogs.com/Zenithal-Alasca/release/43217

Een producer die niet weg te denken is uit mijn muzikale beleving sinds mijn 14e ofzo

Rock your body rock was leuk

Ferry Corsten is voor mij een artiest met 2 gezichten. Het eerste gezicht vond ik geweldig, dat was dan ook in de periode dat ik trance begon te leren waarderen en me erin ging verdiepen. Dan praat je over clear blue water, sublieme etc.

Het tweede gezicht van ferry, wat je eigenlijk de laatste jaren van hem hoort vind ik persoonlijk echt HE-LE-MAAL niets. Totaal niet mijn smaak muziek, niet mijn stijl, zelfs niet even voor de afwisseling. Een track als Brute zet ik dan ook direct uit, echt verschrikkelijk.

Maargoed, een ieder zijn smaak natuurlijk en bij Ferry kun je er wel over discussiëren omdat hij meerdere stijlen heeft gehad en heeft. Alleen voor mij is Ferry Corsten helaas al "dood" als het om zijn producties gaat.

Ferry is natuurlijk nog steeds heel breed georienteerd qua produceren. Hij is qua producties wat stil momenteel omdat hij natuurlijk dat album heeft waaraan hij aan het werken is.

Maar als ik van dit jaar bijvoorbeeld z'n remix van 'Moby - After' hoor dan weet ik dat hij het nog heeft. Van daarvoor ga ik ook echt flink uit m'n plaat op z'n remixes van 'Novastar - Because' en 'Bobina - Invisible Touch'. Daarbij komt dan nog 'Embrace - Embrace'.

Als ik nummers als Embrace en Invisible touch hoor, dan hoor ik juist weer die 'bekende' sound van Ferry van de laatste jaren. Lastig om uit te leggen wat het precies is, misschien is het duidelijk als ik het wat meer elektronisch vind klinken . Zo hoor je bij Armin bijv. ook een omslag richting deze stijl. Een track als Brute is voor beide heren dan ook een goed voorbeeld. Armin vind ik eerlijk ook meer richting de wat zweverige trance gaan met strings, melodiën etc. Dat is nu ook veel meer 'rammen' geblazen.

Maar nogmaals, ik kraak Ferry zeker niet af hoor want hij heeft zeker invloed gehad in mijn begin jaren van de trance. Ik vind zijn laatste jaren alleen niet mijn ding, net zoals Armin. Die twee zijn allang gepasseerd door A&B zoals je in het andere forum wel gelezen hebt .

De laatste track die ik kon waarderen van hem was volgens mij trouwens met Betsie Larkin - Made Of Love.

Ik mis trouwens in deze lijst: Marco Borsato – De Bestemming (Ferry Corsten Remix)
    Last edited by Juancho; 21-11-2011 at 23:20.

De laatste interessante productie van Armin van Buuren komt alweer uit 2001 ofzo.

@Juancho

Dan mag en kan hoor. Voor mij is het alleen anders, A&B zijn erg lekker bezig maar komen nog lang niet in de buurt bij Ferry. Qua producties lukt ze dat wel redelijk, maar qua livesets bij lange na niet.

@LG

Dat is wel heel kort door de bocht. Ik vond het album Imagine namelijk wel van een belachelijk hoge kwaliteit. (wellicht wel het beste album dat ik heb)

Maar is een liveset niet een totaal andere beoordeling? Ik bedoel, bij livesets gooi je er veelal tracks in van zoveel verschillende artiesten. Ga je praten over een producer ansich en wat hij of zij allemaal al gepresteerd heeft, dan vind ik dat A&B juist veel verder zijn. En niet alleen van de laatste periode waarin ze enorm gegroeid zijn. Je kunt op wiki ook zo checken wat Ferry voor lijsten heeft. Ik vind dat persoonlijk veel minder indrukwekkend dan een A&B.

En tja, livesets, ik kan me van A&B ook nog een essential mix op BBC herinneren die belachelijk goed was. Misschien wel de beste ooit. Maar dat zegt me verder weinig als je het hebt over de artiesten ansich. Maar die beoordeling is natuurlijk voor een ieder weer anders .

De vraag is alleen of het wel fair is ze te vergelijken. Ook met hun eigen labels bijv. Dat is namelijk totaal verschillend en vooral een totaal andere sound. Persoonlijk vind ik dat ik best een brede blik op trance gebied heb en het is zeker niet alleen maar de sound van Anjunabeats wat me aantrekt. Zo zijn er een aantal opkomende Russische labels die echt geweldige uplifting trance maken. Alleen de sound van Ferry, uitgezonderd zijn begin jaren, is totaal niet mijn sound.
    Last edited by Juancho; 21-11-2011 at 23:30.

Quote Originally Posted by Juancho View Post
    Je kunt op wiki ook zo checken wat Ferry voor lijsten heeft. Ik vind dat persoonlijk veel minder indrukwekkend dan een A&B.
    Haha, over meningen valt altijd te twisten.

Maar de prijzen en records die Ferry voor z'n producties heeft gehaald zijn bijna niet te evenaren volgensmij. Toegegeven, deze prijzen zijn al weer van een aantal jaartjes geleden, maar hij heeft ze wel. Daarnaast heeft hij natuurlijk echt een eigen geluid uitgevonden met de 'supersaw'. Bijna iedere producer kent de supersaw (en veel gebruiken hem).

Quote Originally Posted by fvtende View Post
    @LG Dat is wel heel kort door de bocht. Ik vond het album Imagine namelijk wel van een belachelijk hoge kwaliteit. (wellicht wel het beste album dat ik heb)
    Ik heb het niet over productionele kwaliteit van zijn tracks, maar de sound. Al zijn tracks hebben de laatste jaren een zeer nare dance / pop nasmaak. Sowieso vind ik vocalen in trancemuziek hetzelfde als vloeken in de kerk.

Quote Originally Posted by Juancho View Post
    Ga je praten over een producer ansich en wat hij of zij allemaal al gepresteerd heeft, dan vind ik dat A&B juist veel verder zijn.
    Ik vind dat altijd heel moeilijk te zeggen als je niet alles kent van een bepaalde producer. Nu begrijp ik van discogs dat Arjunabeats een eigen label van A&B is. Houdt dat in dat ze dan ook hun eigen regie in handen hebben en er ook andere dingen op uitbrengen dan een trancesound? Indien niet dan werken dat soort producers vaak met een vaste formule. Dat zijn dan ook de minst interessante producers om te volgen. Een van de redenen waarom ik Carl Craig de laatste jaren veel minder interessant vind. Zo nu en dan doet hij nog iets geweldigs (zoals zijn technonummers in klassieke muziek verwerken of andersom), maar hij werkt wel erg veel met een standaard formule (terwijl hij ooit echt elke release weer met een nieuwe sound kwam). Hetzelfde geldt voor producers als Deepchord. Die platen verkopen nog steeds vrij goed (met name de limited releases gaan als warme broodjes over de toonbank), maar man oh man wat zijn die producers saai bezig zeg.

Wat ik aan Ferry Corsten altijd al interessant gevonden heb is dat hij zoveel verschillende dingen uitgebracht heeft. Zelfs drum 'n bass, wat nog helemaal niet zo'n hele slechte plaat was.

Alleen de sound van Ferry, uitgezonderd zijn begin jaren, is totaal niet mijn sound.
    Ik weet niet wat jij onder zijn begin jaren verstaat, maar hij is begonnen in 1991 met platen uitbrengen. Toen was het voornamelijk techno en hardcore wat de klok sloeg, later begon hij meer clubplaten te maken en daarna begon eigenlijk pas zijn tranceperiode. Maar misschien vind jij dit best wel een leuk liedje:

LG: Ik denk dat Juancho doelt op Out of the Blue en de daarop volgende platen.

Maar wat vindt jij dan van z'n laatste paar platen LG?

De man die één dag voor het Sinterklaasfeest geboren is. De trots van Rotterdam. Hij was ooit mijn lievelingsproducer dankzij Out Of The Blue. Midnight Moods hoorde ik voor het eerst op de mix-cd Solar Serenades en ik vind het tot op de dag van vandaag een fantastische track. Het heeft een universele aantrekkingskracht. Het is geen muziek die typisch is voor Nederland of Engeland, maar gewoon heerlijke muziek. Grensoverschrijdend daarom is hij ook populair in bijvoorbeeld Japan. In de clip van Out Of The Blue zie je een serieuze gast en dat hoor je terug in de muziek. Hij heeft die remix gemaakt voor William Orbit waarop William Orbit hem één van de grootste talenten noemde die er rondlopen. Helaas is het daarna bergafwaarts gegaan met als gevolg dat ik hem al jaren niet meer volg.

Het voelt inderdaad alsof Ferry Corsten dood is en dat mensen het vooral indrukwekkend vinden dat er toch nog iets uitgebracht word onder zijn naam. Het boeit me niet of het productietechnisch goed inelkaar zit. Hij hoeft geen remakes te maken, maar gewoon muziek met dat speciale gevoel. Tijs Verwest heeft na het geweldige Suburban Train ook niks uitgebracht dat ook maar een beetje in de buurt komt. Het is frapant dat Ferry en Tijs zogenaamd de touwtjes in handen hebben, terwijl ze zich gedragen alsof ze zich aan het label moeten conformeren. Hadden ze vroeger meer vrijheid of proberen ze teveel in te spelen op de laatste trends? Bij Check It Out lijkt het wel of hij heeft samengewerkt met Afrojack en daarvoor les heeft gehad van Avicii. Die clip past ook totaal niet bij het beeld dat ik heb van Ferry. Exhale laat horen dat Armin een grote aanwinst is dus daar zou hij meer op moeten focussen i.p.v. die popmuziek die hij nu probeert te maken.

Het trio Armin, Ferry en Tijs zou nog wat kunnen worden. Als ze de schuilplaats van Vincent de Moor kunnen achterhalen dan word het helemaal een feest. Maar alsjullieblieft laat die gare Marco Borsato en meer van dat soort hopeloze types links liggen.
    Last edited by Simpelst; 22-11-2011 at 03:45.
    Sinds mijn magnetron stuk is en ik geen nieuwe heb gekocht kan ik koken.

Quote Originally Posted by fvtende View Post
    Maar wat vindt jij dan van z'n laatste paar platen LG?
    Het laatste wat ik heb gehoord van hem dat is Twice In A Blue Moon.

dit vind ik een hele vette plaat van zn upcoming album:

Nou die vind ik ook voor de verandering ook nog niet zo slecht klinken. Laat dat dan een lichtpuntje zijn voor hopelijk eindelijk weer eens een fatsoenlijk album van hem!

Ferry Corsten is een held. Zoals LG al aangaf.. hij is een enorm veelzijdige producer (geweest) en heeft tal van toffe nummers geproduceerd.

Ook ik ben hem de laatste jaren uit het ook verloren.. de laatste tracks die ik gehoord heb bezorgden mij in ieder geval geen kippenvel.

Aangezien er teveel goeds van deze man is.. en dan ken ik alleen nog maar z'n trance tracks... een aantal willekeurige goede platen. Niet toevallig allemaal van rond 2000 tot 2002.

System F - Solstice

Yoji Biomehanika - A theme from Banginglobe (System F Remix)

Ferry Corsten - Indigo

E'voke – Arms Of Loren 2001 (Ferry Corsten Remix)
    Last edited by Ivaac; 02-12-2011 at 16:30.
    The coffee was up so we went to the club.

Met een oor van nu is dat breakbeat gedeelte bijna dubstep! Die wobbelende baslijn!

Ferry zonder Tijs maar wel Gouryella.

Spoiler

+ Reply to Thread