CC Forum

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp   Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 37  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Het kleine producing vraagjes topic (4)
BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 00:34 
moderator

Vorige deel

Hier verder!

"All right, what about this guy? Ask yourself, why has he got his hat pulled down like that?"
- "He's fuck-ugly."
"Or, he doesn't want you to see his face."
- "Cause he's fuck-ugly."

Profiel  

Berichttitel: Re: Het kleine producing vraagjes topic (4)
BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 01:06 
Ik zoek iets, waarop ik 2x een koptelefoon kan aansluiten, en toch onafhankelijk van elkaar het volume te kunnen regelen.
...meen ooit eens iets van Berhinger iod te hebben gezien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 01:24 
moderator

Klopt, hun Powerplay serie heb ik vaak voorbij zien komen:
POWERPLAY PRO-8 HA8000

Maar misschien heb je hier ook genoeg aan :):
MICROAMP HA400

"All right, what about this guy? Ask yourself, why has he got his hat pulled down like that?"
- "He's fuck-ugly."
"Or, he doesn't want you to see his face."
- "Cause he's fuck-ugly."

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 01:33 
Die 2e, dat was m , thanks!, €36,00 prima voor de enkele keer dat ik t nodig heb.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 22:17 

Heeft iemand veel verstand van voice-overs hier? Ik maak bepaalde filmpjes voor de opleiding waar steeds een voice-over bij komt, en heb het gevoel dat ik er meer uit kan halen. Nu werk ik met de voice-over man, die altijd in een apart hokje in onze studie gaat zitten (Matthijs weet wel welke ;)). Ik gebruik daarbij een pre-amp voor de microfoon. Daarna edit ik de voice-over in wavelab. Ik gooi er eerst een limiter over heen en daarna een compressor (tussendoor normalize ik alles nog even). Na dit werk ik nog even met een denoiser, zodat ik vervelende ruis weghaal.

Ik vind op zich dat de voice-over goed klinkt. Hij klinkt namelijk lekker vol, maar als ik toch soms tv of filmpjes op internet met een voice-over zit te kijken, lijkt het net alsof ik wat mis in die voice-over qua klankbeeld.

Ik laat even een stukje bewerkte voice-over klinken:

http://www.stimmenfieber.nl/hoogtepunt.wav

Het lijkt nu alsof de bas TE aanwezig is. Misschien dat mensen hier zelf veel met voice-overs doen en kunnen mij wat tipjes geven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 22:43 
Ik zou toch meer EQ'en, je moet niet het sublaag benadrukken maar meer het midlaag. Bovendien lijkt het alsof jouw voice-over persoon gewoon niet echt de "echte" voice-over sound heeft.

Bovendien heb je in dit soort situaties vaak nog hippe achtergrondmuziek die het afmaakt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 23:14 

Doorgaans wat bass in de stem draaien, dat maakt hem wat aangenamer om naar te luisteren, eventueel het volume iets naar beneden als de stem spreekt (automation of side-chain trigger). Wat ze op de radio doen is gewoon de stem enorm veel harder zetten en dan platcompressen, werkt ook.

Het belangrijkste is dat de stem aangenaam klinkt en op de muziek ligt zodat deze duidelijk hoorbaar en verstaanbaar is. Je moet ze niet proberen te mengen. Dat kan onder andere met de bovenstaande dingen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 23:26 
- SW - schreef:
Ik zou toch meer EQ'en, je moet niet het sublaag benadrukken maar meer het midlaag. Bovendien lijkt het alsof jouw voice-over persoon gewoon niet echt de "echte" voice-over sound heeft.

Bovendien heb je in dit soort situaties vaak nog hippe achtergrondmuziek die het afmaakt.

Deze voice is naar mijn mening niet helemaal goed, hoewel het in dit voorbeeld eerder aan de intonatie ligt, dan de stem zelf.
EQ moet je met stemmen spaarzaam gebruiken om het geheel écht te houden, eventueel rond 5-10kHz klein dipje voor de "s" klank.
Gebruik je al iets van een "exiter"? (zijn er in allerlei plugins ) , en qua hardware moet je denken aan een SPL Vitalizer oid.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 23:31 

- SW - schreef:
Ik zou toch meer EQ'en, je moet niet het sublaag benadrukken maar meer het midlaag.

Zat ik dus ook aan te denken. Op dit moment doe ik eigenlijk niks aan EQ (ik weet dat radiomensen graag de bass volledig open gooien, maar heb zelf altijd geleerd om zo weinig met de EQ te liggen prutsen).

Citaat:
Bovendien lijkt het alsof jouw voice-over persoon gewoon niet echt de "echte" voice-over sound heeft.

Er zijn maar weinig mensen, die echt een goede voice-over stem hebben vind ik. Zo heb je een hoop mensen, die in reclamespotjes op tv, tv programma's of films een goede stem hebben, maar zodra ze voice-overs moeten doen, het totaal niet klinkt.

Citaat:

We gaan gebruik maken van stevige metal. :D

Dit is overigens het origineel:

http://www.stimmenfieber.nl/hoogtepunt2.wav

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jun 2009 21:46 

Dit hoort niet echt hier, maar waarom zijn in godsnaam keyboard versterkers uitgerust met maar 1 tweeter en 1 woofer, als ze een stereo input hebben..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2009 07:44 

Mono summing heet dat. De keyboardversterker is dus kennelijk een keyboardmonitor voor bij de speler. Monitors zijn vrijwel altijd mono, maar omdat het originele geluid stereo of zwaar gepanned kan zijn (denk aan arpeggio's die van links naar rechts schieten), zijn beide kanalen nodig. Het zou nogal suf zijn als je van je arpeggio-gespeel maar de helft hoort omdat je alleen het linker kanaal naar de monitor kunt sturen!

Voor voice-overs: Grootmembraan condensator mic gebruiken, en dan goed dichtbij met je mond (wel een plopscherm ertussen). Dan krijg je het zogeheten proximity effect, waardoor de bas al zwaarder opgenomen wordt. Verder kun je met de eerder genoemde exciters of een buizen-preamp of buizen-compressor (of een emulatie ervan) behoorlijk wat 'oomph' aan een stem geven. En multiband doodcompressen voor de radio natuurlijk. Bijvoorbeeld Izotope Ozone heeft een paar presets die behoorlijk goed dat radiogeluid benaderen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2009 19:53 

Efraim schreef:
Mono summing heet dat. De keyboardversterker is dus kennelijk een keyboardmonitor voor bij de speler. Monitors zijn vrijwel altijd mono, maar omdat het originele geluid stereo of zwaar gepanned kan zijn (denk aan arpeggio's die van links naar rechts schieten), zijn beide kanalen nodig. Het zou nogal suf zijn als je van je arpeggio-gespeel maar de helft hoort omdat je alleen het linker kanaal naar de monitor kunt sturen!

Dus in princiepe kan ik elke mono-versterker gebruiken met de mono-sum out van mn mixer?
Dus ook een gitaarkabinetje ofzo? Of is dat qua frequenties niet te doen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2009 21:51 

Soundmaster M schreef:
Dus in princiepe kan ik elke mono-versterker gebruiken met de mono-sum out van mn mixer?

In principe wel ja. Daar is 'ie voor.

Soundmaster M schreef:

Maar dat gaat dus inderdaad niet, om twee redenen:
- Het frequentiebereik en de zuiverheid van de meeste gitaarversterkers/-speakers is aangepast op gitaren: veel mid en oversturing/onzuiverheid is eerder gewenst dan ongewenst.
Ik heb ooit bij een optreden eens een minimoog (een echte) aan een Marshall-versterker gehangen, dat was dan wel weer geweldig: volume open, basnoten spelen en aan de knoppen draaien tot m'n shirt ervan wapperde :)
Voor algemeen keyboard/toetsengebruik heb je veel meer aan een full-range monitor.

- De impendantie van gitaarinputs is anders dan die van line-inputs, dus je keyboard-out is niet geschikt voor de (hi-Z) input op de gitaaramp.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2009 22:08 

Linchen Gold schreef:
Zat ik dus ook aan te denken. Op dit moment doe ik eigenlijk niks aan EQ (ik weet dat radiomensen graag de bass volledig open gooien, maar heb zelf altijd geleerd om zo weinig met de EQ te liggen prutsen).

Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt maar ik heb gewerkt in een geluidsstudio waar we veel radiocommercials en voiceovers hebben gedaan en wij knipten altijd alles onder de 80 eraf.

Citaat:
Er zijn maar weinig mensen, die echt een goede voice-over stem hebben vind ik. Zo heb je een hoop mensen, die in reclamespotjes op tv, tv programma's of films een goede stem hebben, maar zodra ze voice-overs moeten doen, het totaal niet klinkt.

Ehm, dat zijn toch dezelfde zeker? :D Of bedoel je acteurs die in beeld komen? Acteurs doen ook veel voiceovers... Sterker nog, 80% van alle voiceovers zijn acteurs.

Jouw voiceover vind ik geen geschikte stem hebben LG... Maar je zit waarschijnlijk vanwege budgetaire overwegingen aan hem verbonden.

Anyways, echte tips heb ik niet echt voor je. Alles staat of valt met de stem/voiceover. Ook de combinatie van mic en preamp is zeer belangrijk. Het gepiel met de knopjes komt daarna pas.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2009 22:48 

Efraim schreef:
Soundmaster M schreef:

In principe wel ja. Daar is 'ie voor.

Soundmaster M schreef:

Maar dat gaat dus inderdaad niet, om twee redenen:
- Het frequentiebereik en de zuiverheid van de meeste gitaarversterkers/-speakers is aangepast op gitaren: veel mid en oversturing/onzuiverheid is eerder gewenst dan ongewenst.
Ik heb ooit bij een optreden eens een minimoog (een echte) aan een Marshall-versterker gehangen, dat was dan wel weer geweldig: volume open, basnoten spelen en aan de knoppen draaien tot m'n shirt ervan wapperde :)
Voor algemeen keyboard/toetsengebruik heb je veel meer aan een full-range monitor.

Oke, nouja, iig goed om te weten!

Citaat:
- De impendantie van gitaarinputs is anders dan die van line-inputs, dus je keyboard-out is niet geschikt voor de (hi-Z) input op de gitaaramp.

een beetje versterker heeft ook een low-Z input toch?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jun 2009 22:54 

Soundmaster M schreef:
een beetje versterker heeft ook een low-Z input toch?

True. Maar dat maakt gitaarversterkers nog steeds niet erg geschikt voor goede weergave van full-range audio.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jun 2009 12:28 

Oke, thanks for the info.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jun 2009 13:04 
op hoeveel db mixen jullie gemiddeld een kick af?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jun 2009 13:48 

Da's een beetje een vage vraag. Het idee is dat je de mix zodanig maakt dat je je headroom optimaal benut zodat je geen vervorming krijgt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jun 2009 14:10 
ja dat snap ik, en ik begrijp ook dat er geen regels zijn ivm - x db voor de kick

maar was gewoon benieuwd naar welke waarde jullie ongeveer gebruiken om een kick in de mix te leggen :-)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp    Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 37  Volgende
Quick reply