CC Forum

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp   Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Producers leesvoer
BerichtGeplaatst: 01 jul 2009 22:09 

Guys,

Ik wil me iets meer verdiepen in het produceren en wil daarom enkele boeken kopen daarover.

Eerste is inmiddels binnen:
The Art of Producing - David Gibson

Dat boek is zeer algemeen, gaat niet zozeer over produceren maar meer over allerlei zaken die op het pad van een producer komen. Dus administratie, financien, contacten en natuurlijk ook basis van muziek maken.

Nou wil ik zo gauw ik deze door ben iets specifieker te werk gaan. Allereerst een boek over mogelijkheden van verschillende effecten. En ook nog een boek over de werking van synths (hard+software).

Misschien heeft iemand op dit forum enkele goede tips voor me.

Daarnaast zit ik ook sterk te denken om me te abboneren op een dj/producer tijdschrift, ook daar zou ik graag tips voor willen. Welke zijn het best?

Als dit topic een beetje loopt kan ik deze beginpost aan blijven passen om zo duidelijk voor een ieder op een rijtje te hebben welke magazines/boeken wat te bieden hebben.

Ben benieuwd.

Profiel  

Berichttitel: Re: Producers leesvoer
BerichtGeplaatst: 01 jul 2009 22:13 

Ik heb een tijdje geleden overwogen om dit boek aan te schaffen om op vakantie iets nuttigs te lezen te hebben:

http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/m ... index.html

Vanwege budgettaire overwegingen nog niet aangeschaft echter, misschien later een keer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 jul 2009 22:29 

Mooi topic!

Ik kan je zeer sterk de Sound on Sound aanraden als producerstijdschrift. Hoge kwaliteit artikelen, reviews en ander nuttigs. Vraagbaak, interviews en analyses met doorgewinterde producers, technieken en tutorials voor alle grote sequencers en platformen en een online-gedeelte met geluidsvoorbeelden, video's en een archief dat teruggaat tot 1995 ofzo. De betere tijdschriftenhandel heeft ze los liggen, dus ik zou zeggen koop er eens eentje (los behoorlijk prijzig, maar het is t waard).

Voor de basics in muziektheorie (dus de hele shit van noten, toonladders, akkoorden, harmonieën etc): the Raven Spiral Guide. Gratis te downloaden, goed en begrijpelijk geschreven zonder elitair geneuzel of historische betweterigheid.

En nog een grote geschreven tutorial over het arrangeren van orkesten met sample libraries als uitgangspunt:
http://www.garritan.com/Orchestration_Tutorial.html
Behandelt naast technische trucs en methodes om de boel realistisch te laten klinken ook het (klassiek) arrangeren zelf: contrapunt, frasering, individuele lijnen die samen een groter geheel vormen, etc.
De laatste heb ik zelf nog niet gelezen, maar hij staat op m'n lijstje.

Tot slot een boek dat ik pas gekocht heb en waar ik nog in bezig ben: Desiging Sound, van Andy Farnell. Gaat niet over produceren of muziek, maar over sound design door synthese (dus zonder samples of opnames) in Pure Data. Heavy stuff, maar ik denk ook heel inspirerend voor sound design voor muziek.

Laatst bijgewerkt door Efraim op 01 jul 2009 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 jul 2009 22:32 

Efraim schreef:
Mooi topic!

Voor de basics in muziektheorie (dus de hele shit van noten, toonladders, akkoorden, harmonieën etc): the Raven Spiral Guide. Gratis te downloaden, goed en begrijpelijk geschreven zonder elitair geneuzel of historische betweterigheid.

Ik ga daar voor Eenvoudige Algemene Muziekleer van Bernard Nelleke.
Goed opgebouwd, simpel en duidelijk verteld, fijn om te lezen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 jul 2009 23:55 

Heel mooi topic ja. Hier heb ik ook wat aan. Gelijk wat boeken besteld

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 jul 2009 10:36 

Efraim schreef:

En nog een grote geschreven tutorial over het arrangeren van orkesten met sample libraries als uitgangspunt:
http://www.garritan.com/Orchestration_Tutorial.html
Behandelt naast technische trucs en methodes om de boel realistisch te laten klinken ook het (klassiek) arrangeren zelf: contrapunt, frasering, individuele lijnen die samen een groter geheel vormen, etc.
De laatste heb ik zelf nog niet gelezen, maar hij staat op m'n lijstje.

Jammer dat alles in het Engels is. Ik heb al moeite met Nederlandse teksten zoals tutorials en handleidingen lezen, en Engelse lukt me al helemaal niet. Ik begrijp nooit wat er staat. :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 jul 2009 16:49 

http://tinyurl.com/mdhg46

http://tinyurl.com/l5aysd

Dit boek is echt fucking goed en kan ik je aanraden :) Ik zou bijna durven zeggen dat dit het enige boek is wat je nodig zult hebben(voor mixing/tools/effects). Het is ook redelijk recent geschreven en dat is bij dit soort onderwerpen meestal wel fijn.

Edit: stuur maar een PM als het je interessant lijkt. Dan weet ik misschien wel waar je hem *kuch*heel goedkoop*kuch* kunt krijgen :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jul 2009 11:55 

.xpandoz. schreef:
Dan weet ik misschien wel waar je hem *kuch*heel goedkoop*kuch* kunt krijgen :D

Je investeert minimaal 5 jaar om je software en synths te leren kennen. Smeer daar 40 euro aan boek over uit en het kost niks. Je geeft nog meer uit als je in het weekend weggaat, dus dat vind ik eigenlijk wel een beetje lame.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jul 2009 12:10 

:D C5 was al duur genoeg hoor.

Maar goed, ik heb dit boek uiteindelijk ook gekocht na een paar dagen bladeren in de ebook-versie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jul 2009 14:47 

Ik vind de Computer Music tijdschriften heel goed. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jul 2009 17:55 

Mixing with your mind

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jul 2009 11:46 
Ik ben erg benieuwd wat je daar aan hebt gehad, klinkt interessant.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 jul 2009 18:20 

Linchen Gold schreef:
Jammer dat alles in het Engels is. Ik heb al moeite met Nederlandse teksten zoals tutorials en handleidingen lezen, en Engelse lukt me al helemaal niet. Ik begrijp nooit wat er staat. :(

Jammer, want het grootste deel van de interessante lectuur komt idd niet uit nederland (afgezien van die paar boeken die naar het nederlands vertaald zijn).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jul 2009 21:11 

endreh schreef:
Ik ben erg benieuwd wat je daar aan hebt gehad, klinkt interessant.

Hoofdstuk "Cracking Compressors ligt" hier vaak open. Geen dingen die je nergens anders kunt leren/lezen, maar wel erg handige logica om op terug te vallen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jul 2009 21:17 
Cool. Is het ook nog ergens anders te krijgen dan via de website van die harrie zelf?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jul 2009 21:35 

Neen, ik heb dat zelf toen ik hem kocht ook geprobeerd maar hij is zelf de enige verkoper. Als je Australische dollars om gaat rekenen valt de prijs wel mee. Toen althans wel, hoe dat nu zit zou je even moeten narekenen.

Laatst bijgewerkt door 1pauluzz1 op 14 jul 2009 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 jul 2009 10:32 

Ik heb een abonnement op Future Music Magazine, bevalt er goed, er staat zoveel in dat ik bijna te weinig tijd heb om alles te lezen voordat de volgende editie op de mat valt :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2009 13:16 

Weet zo 1,2,3 niet waar ik dit moet plaatsen, maar wellicht interessant voor de 'artiesten' hier.

Onderzoek: Pop, wat levert het op.
http://www.ntb.net/sa_files/file/Popwatleverthetop.pdf

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2009 14:18 

Future Music probeerde ik laatst ook te kopen, maar zelf bij Gianotten hadden ze die niet :S

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2009 15:49 

Ben vorige week in londen geweest en even een pak aan magazine's gehaald.

- Mixmag
- DJMag
- Sound on Sound
- 2x Computer Music.

Vooral die laatste is echt fantastisch. Super cd's erbij, met samples en tutorials over hoe je zaken aan moet/kan pakken. BV, eentje waar Armin v B zijn insights geeft.

Beetje irritant is een toch wel dat echt alles richting computers word gelinkt. Ze doen net dat een CDJ-1000 een kloteapparaat is om mee te draaien omdat er niet zo handig computers aan te koppelen zijn.

De eerste 2 genoemde zijn denk ik wel bekend, zijn niet echt producersmagazines. Sound on Sound is me in dit topic aangeraden en valt me op dat dat blad zich juist helemaal niet houdt aan eventuele 'genre's' en dergelijke.

---

Verder heb ik ook een nieuw boek binnen 'The art of Mixing' opvolger van het boek waar ik het in mijn openingspost over had. Alleen nog maar doorgebladerd en staan weer hele mooie plaatjes bij om duidelijk te maken hoe geluiden bewegen in een ruimte. Wordt heel goed uitgelegd hoe effecten en eq/panning werkt bij het maken van een track waar de verschillende 'sounds' elkaar niet in de weg zitten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp    Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Quick reply